Att gå under skrivbordet

Högt tempo på jobbet och inte så mycket tid för lunchpromenader och så rullar alla rapporter om hur farligt det är med stillasittande jobb. Ja då måste ju ändå detta vara den optimala lösningen. Officewalker, gåbandet för kontoret, som jag hoppas ska sprida sig som en löpeld bland världens kontorsfolk ;). Kanske den då kan bli helt ljudlös och billigare. Min är lånad av en kollega och är ganska tyst men passar nog ändå bäst i egna rum eller i mindre öppna kontorslandskap. Så tyvärr kommer den inte kunna hänga med när vi flyttar om en månad men fram till dess, oj vad jag ska gå ;).

20140310-203425.jpgPå mitt skrivbord. Här ser jag hastighet, tid och alla andra normala gåbandsvärden.

20140310-203431.jpgFrån Suntliv.se
Elin Ekblom Bak beskriver hur muskler som vi använder frigör små partiklar, myokiner, som påverkar var kroppsfettet sätter sig: om det blir farligt bukfett eller mindre farligt fett på lår och rumpa. Myokinerna har också en antiinflammatorisk effekt som är till hjälp mot hjärtkärlsjukdomar, och det finns även andrapositiva effekter.

Detta är en viktig förklaring till att magra soffpotatisar lever farligare än trinda typer som rör sig mycket. Djurförsök tyder på att tre-fyra timmars oavbrutet sittande är nog för att skada. Det långvariga stillasittandet är en riskfaktor i sig, i klass med rökning, stress och högt blodtryck.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *