Att träna för psykiskt välmående

När David Hellenius i sitt program ”Helt Sjukt” förra veckan pratade om att 50 % av Sveriges kvinnor någon gång under sin livstid drabbades av depression kändes det så himla onödigt. De pratade om dagens stress, att inte vara nöjd, att på ett osund sätt jämföra och undervärdera sig själv och av behovet att överprestera. De pratade också om den odiskutabelt bästa medicinen mot lätt depression, nämligen träning. Det pratas så mycket om att vi blir tjockare, sitter för mycket still och äter för mycket men lite för lite om att det ibland är viktigare för ens psykiska hälsa än fysiska att träna. Var tredje kvinna är överviktiga men 50 % blir någon gång deprimerade.

Just nu känner jag ingen harmoni mellan jobb och privatliv och har inte direkt kommit fram till en bra lösning. Så just nu tränar jag för att rensa tankarna, koppla ner, få bort stresshormoner ur kroppen och få in adrenalin. Så idag tog jag i så där extra och kände hur endel stress liksom rann bort med svettet 😉
 

20140407-201033.jpg

2 reaktioner på ”Att träna för psykiskt välmående”

  1. Ja, så många är deprimerade i min omgivning – ser dock inget samband med träning i just de fallen, många av dem är tränande tjejer. Fast vad vet jag, de kanske hade mått ännu sämre än de redan gör om de _inte hade tränat.
    Superintressant ämne! Själv har jag heller ingen balans jobb/privatliv just nu, och träningen har tyvärr fått stryka på foten. Inte bra, inte alls. Snart vänder det.

    1. Ja visst är det sorgligt att man känner flera som är deprimerade. Tror ju dock att de flesta som tränar skulle må ännu sämre om de inte tränade. Så lätt att inte träna när man inte är i jobb-harmoni men denna gång har jag känt tvärt om. Tränar jag inte så blir det magsår. Ja väldigt intressant ämne som man borde prata mer om.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *