Någon som har lust att testa korttidsfasta med mig?

Det talas lite överallt om detta verkligen forskade område. Näst efter träning har många forskarna enats om att korttidsfasta är det som mest kan påverka kroppen i ett positivt hänseende. 2 gånger i veckan ska man under 16-24 timmar endast få i sig 500 kcal som kvinna och 600 kcal som man. Självklart ska dessa kcal vara nyttiga sådana och självklart ska man inte testa detta om man på något sätt inte är frisk.

Den brittiske journalisten Michael Mosley gjorde en TV-dokumentär där han testar korttidsfasta efter att han mött en rad forskare som förespråkar korttidsfasta som recept på att hålla sig ung, leva länge och gå ner i vikt. Efter sex veckor gjorde Mosley ett antal tester och det visad sig att han hade tappat ungefär sju kg och blivit av med 25% av sitt kroppsfett. Dessutom hade han förbättrade kolesterol- och blodsockervärden. Förutom detta hade han halverat sitt IGF-1 värde. Det finns studier som visar att en sänkt IGF-1 nivå gör att risken för att drabbas av Alzheimers eller Parkinson minskar avsevärt samt att det har en positiv effekt på fettförbränning.

Nu kan man ju undra hur motiveringen till denna metod lyder och hur det hela funkar. Enligt forskarna ligger svaret i vår hunger. Hungern aktiverar och stressar kroppens celler. Som en försvarsåtgärd skyddar sig kroppen genom att bromsa tillväxten, producerar mer antioxidanter, motverkar inflammationer, städar bort plack och skadade celler.
På Svtplay kan du som missat Vetenskapens världs program om just korttidsfasta se programmet ett antal dagar till.

Visst låter det intressant?

Ok någon som är med mig?
Utmaningen
Under fyra veckor ska vi fasta 2 dagar i veckan(5/2 fasta). Mitt förslag är måndagmiddag-tisdagsmiddag och onsdagsmiddag-torsdagsmiddag. Att efter middag bara få sig 500 kalorier till middag nästa dag.

Med lite ”barer” kommer det fungera helt ok tror jag!
20130107-103223.jpg

6 reaktioner på ”Någon som har lust att testa korttidsfasta med mig?”

  1. För min egen del så skulle jag nog ligga avsvimmad nånstans om jag inte fick äta mer än 500 kcal på ett dygn. Inget för mig tror jag, även om man säkert kan vänja kroppen vid detta.

    Jag vet att många som tränar kör periodisk fasta konstant och det köper jag, men att hålla igen helt ser jag inte som särskilt smart om man tränar hårt. Är tanken att man då ska hålla igen på träning under denna fastetid?

    Jag tror inte heller på att man under lågkaloriintagsperioden ska äta en massa bars utan hellre ren mat som innehåller naturliga näringsämnen som kroppen kan tillgodogöra sig enkelt. Under en reningsprocess eller vad man nu kan tänkas inträffa under fastan frigörs det en hel del saker kroppen och att då tillsätta en massa konstgjorda näringsämnen som desa bars innehåller ser jag som mer skadligt än något annat…

    Kommer med spänning följa din fasta – hoppas det funkar för mig. Jag står över!

    1. Jag har alltid varit mot vanlig fasta när man bara ska dricka under flera veckor då jag anser att detta är för extremt för kroppen.
      Men att gå på få kcal under en så kort tid som ett dygn för att kroppen genom att känna hunger börjar med en massa processer tycker jag låter väldigt intressant.
      När jag förra året gick ner 10 kg så kände jag hur bra jag mådde av att äta mindre, blev piggare… så jag tror detta kan vara något för mig. Självklart får man dra ner på träningen under dessa dagar eller köra träning på lunch och sen efter middagen dagen efter, men självklart ingen maxträning.

      Självklart kanske det är ”bättre” med annat än baren men med alla ”naturliga” barer nu så är det lättare att få i sig alla vitaminer, mineraler tycker jag.

  2. Jag har varit lite sugen på att testa, men är alldeles för matglad för att ha vågat prova. 500 kcal på 24 timmar under fastan alltså? Jag vill testa, men räknar aldrig kcal annars, så kanske har svårt för att hålla koll på hur mycket jag får i mig. Tips uppskattas! 🙂

    1. Jag tänker äta en riktig vanlig middag vid fem/sex tiden och sen inte äta någon ”nattamat” utan vid åtta på morgonen köra en Nutrilett måltidsersättningsbar som innehåller ungefär 200 kcal och sen även köra en sådan till lunch runt 12 tiden. På eftermiddagen får det bli en banan. Detta blir ca 500 kcal.

      Det finns många kaloriberäkningsappar tex ShapeUp Club, där man enkelt kan slå in olika saker man önskar äta för att kontrollera kalorier. Det gäller att försöka trycka in så mycket vitaminer, mineraler osv som det går i de 500 kalorierna.

  3. Jag har kört detta sen jag såg programmet när det gick på vetenskapens värld. Kör samma variant (5/2) Dock tycker jag metoden med att äta mättande middag och sedan vänta tills middagen dagen efter som riktigt fusk. Jag har långa perioder i mitt liv ätit ett mål om dagen(lunch) och kan inte säga att de motsvarat upplevelsen av att äta 600kcal på en dag som den här varianten gjort.

    Jag hoppas nästan jag hängde med fel i programmet men jag uppfattade det som att det var viktigt att de skulle vara två dagar i följd som skulle fastas om man körde på (5/2) metoden? Personligen har jag kört torsdag o fredag då det passar mitt jobb. Har funderat på att pröva varannandags varianten som oxå nämndes då jag tycker andra dagen kan vara rätt jobbig. Men hade jag fel och kan ta vilka två dagar jag vill i veckan så är ju det självklart ännu lättare.

    Mitt tipps är att man faktiskt kan äta 2.5kg tomater på sina 600kcal och efter att ha testat så kan jag när jag än är hungrig klämma i mig tomater under dagen och ändå inte få i mig mer 1.1kg tomater på en dag. Och då finns det ”gott” om kalorier kvar för att äta ett litet mål med 🙂

  4. Nej, 2 valfria dagar så du missuppfattade lite. Skrattade gott åt dina 2,5 kg tomater, för mig låter det godare med ca 3 stycken proteinbarer/ersättningsbarer. Känns bara lättare som nu att köra 8 timmar ätarfönster per dag och 16 timmars magvila….
    Har du märkt någon skillnad sedan du började med fasta?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *