När benen säger nej…benhinneinflammation…

När benen säger nej då är mitt starka tips att lyssna, tänk inte som jag gjorde att det snart går över. Tänk inte att benen bara är lite trötta, lyssna och känn efter riktigt ordentligt, är detta verkligen träningsvärk eller är det något annat? Hade jag lyssnat så hade jag känt  skillnaden. Börja inte springa intervaller på löpband flera dagar i sträck, utan vänj benen vid snabba steg på löpbandet i en försiktig takt. Detta då löpband är hårda och det tar väldigt mycket på benhinnorna att springa löpband.

Jag fick sådan kick av snabba intervaller, man behöver bara en liten stund för att ta ut sig så mycket och man får resultat så fort. Jag lyssnade inte alls på mina vaderna som långsamt gick från att viska ajaj till att skrika högt, jag var liksom hög på min löpning.

Och så sitter jag här med benhinneinflammation som trots namnet INTE är en inflammation utan en förslitningsskada på underbenets muskler och senors fäste mot insidan av skenbenet(tibia). Smärtan vid benhinneinflammation kommer från sönderslitning av fibrer. Snälla tänk på det när ni börjar känna något i era underben, är detta träningsvärk eller sliter ni sönder era fibrer.

Ok ni förstår nog att jag lärt mig en läxa men nu försöker jag på alla sätt att råda bot på mina misstag. Benhinneinflammation tar 2-3 månader att läka och det som kan skynda på läkningen förutom vila är inläggssulor, stötvågsbehandling och att ta antiinflammatoriska läkemedel(trots att det INTE är en inflammation finns det forskning som säger att det ändå kan hjälpa). Nu kör jag allt på en gång så 2-3 månader lär ju inte gälla mig 😉

Så länge gör jag allt som inte gör ont(upptäckte i veckan att snabba promenader inte heller fungerar), kör crosstrainer, styrketränar och snart också lite inlines, rullskidor och så Kangoo Jumps förstås.

Ta hand om eran kropp och lyssna…

2013-05-23 006

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *