Trevlig träning och svar på frågan om varför jag testar Periodisk fasta!

Efter förmiddagens avtalskonferans och några timmar tillbaka på kontoret så drog jag till Sats. Ok vänner där ute, jag bor inte på Sats och jag flyr inte från min familj! Men jag är tidseffektiv och trycker in 4 pass i veckan. 4 timmar är ju liksom inte så mycket på veckans 168 timmar eller hur?

Galet mycket folk och mina nya favoritmaskiner 😉 crosstrainerna var upptagna, synd! Trängdes med alla andra som vill bli starkare innan en maskin blev ledig. Målet idag var att köra 20 minuter i så högt tempo så svetten skulle rinna. Att liksom lyckas konditionsträna trots löpförbud. Och efteråt kände jag mig glatt nöjd och kände mig skyldig över mitt gnällande över löpningen, jag kan ju liksom träna allt annat!

20130416-202908.jpg

Hoppas ni ser min svettiga panna!

Och så fick jag frågan om varför jag fastar så här kommer svaren.

1, För att jag läst så mycket om att kroppen älskar en tom mage. När den inte behöver fokusera på att bryta ner mat så hinner den sänka blodfetterna, stabilisera insulinnivån och sänka IGF-1.

2, Jag är trött på att gå upp och ner i vikt, orsak småätande på kvällarna och min enorma sockerkänslighet. Älskar sött men så fort jag börjar vill jag bara äta mer. Om mitt sötsug kan botas genom att låta kroppen få tid till att stabilisera min blodsockernivå så kommer jag vara mer än nöjd.

3, Känns som en bra kompromis, att låta kroppen vila 16 timmar men att äta vanligt i 8 timmar. Ingen bantning, målet är INTE att gå ner i vikt utan att behålla vikten.

3 reaktioner på ”Trevlig träning och svar på frågan om varför jag testar Periodisk fasta!”

  1. Om du följer Olga Rönnberg så vet du att du inte behöver en massa cardio för att komma i form. Styrketräning is the shit!

    Hon förespråkar dessutom inga 1300kcal om dagen. Jag har ätit minst 1600kcal och ändå tappat mina kilon. Så att försöka gå ner i vikt är inte att leva på någon svältdiet. Jag tyckte bara att jag åt hela tiden. Och när jag hade gått ner och skulle bygga muskler var det 1900-2000kcal som gällde.

    Periodisk fasta har jag dock ingen input om.. 🙂

    Vad har gjort att du har löpförbud?

  2. Följer Olga ibland, tycker hon är lite aggressiv 😉 Tror mycket på muskelträning men ändå tror jag både man kroppen och vikten behöver cardioträning.
    Jag gillar ju att testa olika saker/metoder så nu blir det periodisk fasta ett tag mest för ett sätt att inte småäta mig upp de kilon jag förlorat.

    Angående löpförbud se mitt inlägg strax….

  3. Hon är nog bara väldigt övertygad i sin tro. Men tror man inte som hon så kanske det uppfattas aggressivt.

    Jag har ju haft henne som PT Online så det är både hennes koncept med mat och träning som fick mig att gå ner mina graviditetskilon samt fyra kilo till. Så jag är också rätt övertygad om att hennes sätt fungerar. Framförallt så tror jag på hennes idé att man ska äta riktig mat och inte svälta sig. Hon förespråkar ju inga tillfälliga dieter utan det är en ny livsstil. Jag äter ju fortfarande efter hennes tänk fast jag inte är lika strikt. Tyvärr tränar jag inte så mycket just nu. Det är något jag skulle behöva komma över.. att inte bara träna i perioder..

    Hoppas sulorna hjälper till en snabbare läkning. Du har ju rätt make när sånt här dyker upp i alla fall! 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *